logo

GRYNAPLUS

Ładowanie...

grynaplus
icon-badge

Blog

Znajdują się tu wszystkie artykuły napisane przez naszych użytkowników!

8

VirtusDno

4 miesięce temu

Portal 2 - recenzja

Eksperyment się powiódł. Pierwszy portal podbił miliony fanów na całym świecie według statystyk sprzedał się w ponad czterech milionach egzemplarzy nie licząc dystrybucji cyfrowej. Ile osób będzie w rękach Portal 2? Prawdopodobnie na dużo wyższą liczbę o to jedna z tych gier w które nie powinieneś grać.

 

Valve przyznaje że portal który powstał w 2007 roku został przetestowany na wolności; jest zadanie jak gracze zareagują na nową mechanikę gry. Szef Valve Gabe Newell powiedział że pozytywna reakcja graczy przekroczyła jego oczekiwania. Gra stała się natychmiastowym hitem a jej największym ograniczeniem było to że czas jej ukończenia wahał się około trzech godzin. Nic dziwnego że na produkcję Portal 2 przyglądało się Valve. Przewidywanie dalszych pytań – tak zadziałało. Portal 2 to niemal wyjątkowa gra którą powinien znać każdy gracz.

 

Przebudzenie (odrodzenie?) GLaDOS w Portalu 2 nie jest poważną perwersją ani tajemnicą. Od czasu premiery pierwszego materiału promocyjnego twórcy dali jasno do zrozumienia że ​​nasz największy wróg z pierwszej gry powróci w sequelu. Pierwsza część gry obiecuje że coś jest nie tak z kompleksem Aperture Laboratories. Chwilowo wyrwana z hibernacji w celu regularnych ćwiczeń psychoaktywnych Chell spotyka wesołą życzliwą postać o imieniu Wheatley w wypełnionym nasionami pokoju hotelowym. Obiekt naukowy pozostawiony przez GLaDOS nie jest już używany dosłownie zawali się i spadnie na nasze głowy. Wraz z naszym nowym towarzyszem zamierzamy uciec ze zrujnowanego budynku a w drodze do wyjścia spotykamy znanego koordynatora laboratorium testowego. Stara historia zaczyna się od nowa...

 

Fabuła w Portal 2 to temat na osobny artykuł. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać że po powrocie GLaDOS gra nie różni się niczym od pierwszej ale im później tym ciekawsza staje się. Warto wspomnieć ay nie psuć nikomu przyjemności że z dziewięciu rozdziałów na które podzielono Portal 2 oprócz GLaDOS i Wheatley ważną rolę odegra pewien ziemniak. Spotkamy się również z założycielem Aperture Science i zobaczymy zwroty akcji które zaskoczą wielu graczy. Historia opowiedziana w Portalu 2 jest jedną z najlepszych z jakimi miałem ostatnio przyjemność grać w gry wideo. Pełen humoru ale i poważny. Rodzi to małe ale ważne pytania które należy rozważyć trochę dłużej. Portal 2 to epilog książki najbardziej intrygujące zakończenie historii. Jednak przed rozpoczęciem gry w Portal 2 powinieneś zapoznać się z początkami Przygód Chell w pierwszej grze. Bez niego granie w Portal 2 jest jak rozpoczynanie książki od środka.

 

Wczesne etapy Portal 2 (poza prologiem) przypominają znane laboratoria z pierwszego sezonu. Rdzeń mechaniki gry pozostaje ten sam gra opiera się na tworzeniu portali pomagających w rozwiązywaniu zagadek i przemierzaniu labiryntów Aperture Las. Bramy armatnie pozwalają na wystawianie i wychodzenie ramek dzięki czemu mamy dostęp do miejsc normalnie niedostępnych. Jednak uczucie déjà vu szybko minęło gdy zobaczyliśmy nowe zabawki które przygotował dla nas zespół Valve.

 

Na górze znajdują się specjalne kostki które załamują wiązkę lasera. Dzięki nim możemy sterować elką tak ay docierała do wyranego punktu np. otwierając drzwi prowadzące na kolejny poziom. Laser jest również śmiercionośną ronią dzięki której możemy pozyć się stojących nam na drodze automatycznych wieżyczek których w Portal 2 jest mniej ale ma to podłoże historyczne. Oprócz specjalnych kostek niektóre laoratoria mają również cokoły które pomagają Chell dalej. W połączeniu z portalami dają nową perspektywę realizacji celów z której często korzystamy w grze.

 

Ay ukończyć Portal 2 musisz nauczyć się myśleć z logiką zaimplementowaną w mechanice gry. Nie możemy tego zroić ez. Myślenie w portalu jest niezędne. To może być trochę astrakcyjne ale pobudza nasz mózg do pracy i jeszcze nikomu nie zaszkodziło. Poziom łamigłówek jest tutaj różny od zwykłych prostych do tych których rozgryzienie zajmuje trochę więcej czasu. Jednak wszystkie z nich można ukończyć bez pomocy z zewnątrz w zależności od umiejętności gwarantując pojedynek solo trwający około 10 godzin.

 

To był dobry czas jak na dzisiejsze standardy. Kieruje nim nie tylko fascynująca historia ale także nowe i nowe wyzwania. Najważniejsze zmiany w rozgrywce Portal 2 to wprowadzenie tuy transportowej ariery świetlnej i trzech specjalnych żeli. Dzięki temu pierwszemu mamy możliwość poruszania się w pustym kanale którego kierunek można zmienić za pomocą portalu. Dzięki podręcznej jednostce portalowej Aperture Science yliśmy również w stanie kontrolować ariery świetlne. Działają one nie tylko jako skuteczna osłona przed czujnikami czujności na wieży ale również funkcjonują jako pomost między odległymi częściami pomieszczenia testowego.

 

Najfajniejszą nowością w Portal 2 są trzy wzorce zamrażania. Niebieski żel push-up pozwala nam odijać się od ziemi jak gumowa piłka i docierać do miejsc do których nie możemy nawet dotrzeć portalem. Orange Driving Freeze jak sama nazwa wskazuje przyspiesza działanie naszej bohaterki natomiast White Conversion Freeze po precyzyjnym wycelowaniu w wybrane elementy otoczenia pozwala tworzyć portale w niedostępnych wcześniej miejscach. Połączenie kilku z wymienionych wyżej nowości w jednym kroku sprawia że ​​nie można narzekać na nudę i brak wyzwań w Portalu 2.

 

Portal 2 oprócz wciągającej kampanii dla jednego gracza ma try współpracy dla ou. Chociaż testowałem grę na PlayStation 3 z powodu kilkudniowej przerwy w PlayStation Network przyzwyczaiłem się do tryu kooperacji na PC. I nie muszę nawet wydawać dodatkowych pieniędzy na zakup nowej wersji o w każdej kopii Portal 2 na PS3 znajduje się kod który pozwala porać grę na Steam ay zsynchronizować zdoyte trofea między PS3 i PC oraz poza tym o czym wspomniałem tutaj. Co prawda konsolowe wersje Portal 2 pozwalają na rozgrywkę lokalnie na podzielonym ekranie (możesz wyrać pomiędzy orientacją pionową lub poziomą) ale nie mam towarzysza zabaw więc nadal mam grę online.

 

Gra w trybie współpracy jest znacznie krótsza ale jest znacznie bardziej intensywna. To osobna kampania w której główne role wcielają się dwa pełne gracji cyborgi. W każdym z czterech głównych wyzwań ty i twój partner musicie pokonać kilka małych poziomów. Początkowo osługa czterech bram wydawała się poza naszymi możliwościami ale na szczęście Gate 2 jest tak zabawną grą że nawet strażnik z łatwością nauczy się zawiłości sztuki budowy bramy. Tryb współpracy obsługuje połączenia głosowe między graczami i czaty tekstowe ale uwierz mi praktycznie możliwe jest zawarcie umowy z naszym towarzyszem zza krat.

 

Wszystko dzięki doskonałemu narzędziu do pingowania które z łatwością zastępuje tradycyjną komunikację w grze sieciowej. Dzięki rozwijanemu menu możemy powiedzieć naszym partnerom gdzie gdzie umieścić bramę co roić itp. Krótko mówiąc dzięki dziesięciu znacznikom dostępnym w menu pingów z odpowiednią ikoną umieszczoną w wyranej pozycji powiadamiamy naszego partnera o oczekiwanej akcji. W rzeczywistości jest to bardzo intuicyjne i z mojego doświadczenia wynika że ​​gracze korzystają z tego rozwiązania częściej niż z tradycyjnego czatu. Po dobrze wykonanej pracy możemy też przywitać się z naszym towarzyszem lub zacząć tańczyć. Gesty tej gry są często używane aby zachęcić kolegę z drużyny a także wyrazić emocje.

 

Portal 2 korzysta z silnika Source który od kilku lat jest wykorzystywany w grach Valve. Stary silnik spisuje się jednak świetnie z najnowszą produkcją zespołu Gae Newell. Może nie jest to najwyższej jakości grafika ale pokazuje epicką i przerażającą złożoność Aperture Science jak widać na załączonych orazkach w grze. Cały projekt gry zasługuje na uznanie. Od sterylnych i minimalistycznych wnętrz przez rudne i zarośnięte drzazgi po całą historię Aperture Science ilustrującą wiele wnętrz i korporacyjne wizje. Wszystkie roią niesamowite wrażenie.

 

Fizyka gry nie uległa zmianie co z pewnością przypadnie do gustu fanom pierwszej części. Jednak nie może oejść się ez swoich wad. Portal 2 ładuje się często za każdym razem gdy wsiadamy do windy przenosimy się do następnej sali testowej to tak jakyśmy patrzyli jak pasek ładuje nowe dane. Podczas grania na PS3 zdarzało się że Portal 2 zawieszał się w najmniej oczekiwanej pozycji i zamrażał ekran na dwie sekundy po czym wracał do normalności ez żadnego wyjaśnienia.

 

Na osobny fragment zasługuje dźwięk gry który został znakomicie wykonany. Oprócz świetnego dźwięku otoczenia aktorzy głosowi w grze są również ardzo dorze zauważeni. Gwiazda Ellen McClain wciela się w GLaDOS Stephen Merchant nadaje Wheatleyowi angielski akcent a Cave Johnson ekscentryczna szefowa Aperture Science grana przez J.K. Simmons odegrał tę rolę. Dzięki takiej osadzie i wydawcy za umieszczenie w grze tylko polskich napisów.

 

Czy warto wydać dwa grosze na Portal 2? Zdecydowanie tak ale wcześniej jeśli ktoś jeszcze tego nie zroił polecam przeczytać część pierwszą. Oie gry tworzą zamkniętą całość jedną z najciekawszych historii gier wideo którą można analizować na wiele sposoów. Testowałem podczas testów przez GLaDOS. Teraz twoja kolej.

 

9.5/10

 

 Plusy 

 Fabuła 

 Mechanika gry 

 Koordynacja 

 Humor 

 Dźwięk 

 Zadowalający czas gry 

 PS3 vs PC w różnych formatach 

 Wady 

 częste wyczytywanie

 gra może zawiesić się na kilka sekund

 

0 Komentarzy

© Copyright GrynaPlus.pl 2018-2022