5
smateusz49
rok temu
WAR THUNDER: PBY-5 CATALINA
Opis samolotu Consolidated PBY-5 Catalina
Consolidated PBY-5, znany również jako Catalina, to amerykański patrolowa łódź latająca i samolot amfibia. Produkowany przez firmę Consolidated Aircraft Company w latach 1935-1945 w liczbie 3300 egzemplarzy. Consolidated PBY-5 to samolot, który jest najpopularniejszą i najszerzej stosowaną łodzią latającą amerykańską z okresu II wojny światowej. Samolot posiada zamontowane 2 wieżyczki 12.7mm M2 Browning oraz 2 wieżyczki z 7,62 mm Browning co zapewnia skuteczną obronę przeciwko samolotom na tym poziomie. Samolot może przenosić bardzo dużo uzbrojenia pod skrzydłami, jedno z wybranych:
- 16x bomby 100 funtowe AN-M30A1,
- 4x bomb 500 funtowych AN-M64A1,
- 4x bomb 1000 funtowych AN-M65A1,
- 4x miny magnetyczne o masie 1000 funtów Mk 13 Mod 0,
- 2x torpedy Mk 13 lub Mk 13/44 o masie 2216 funtów.
Historia
Produkowany od lat 30-tych do 40-tych XX wieku przez Consolidated Aircraft, PBY-5 był jednym z najczęściej produkowanych (w sumie zbudowano 3282) i używanych wodnosamolotów II wojny światowej. W okresie swojej służby znajdował się i był eksploatowany w każdej gałęzi Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych (USAF).
Przed rozpoczęciem wojny wielu krytyków lotnictwa i inżynierów uważało tę łódź latającą za przestarzałą ze względu na jej małą prędkość maksymalna 189, ale mimo to jego dwoma dużymi zaletami były niesamowity zasięg około 2990 mil (4811,939 kilometrów) i trwałość. Wcześniejsze wersje Cataliny były prawdziwymi łodziami latającymi i mogły lądować tylko na wodzie. Piloci, którzy musieli uziemić swój samolot w sytuacjach awaryjnych, mogli wylądować na wodzie lun plaży samolotem. Aby zapobiec tym niepotrzebnym uszkodzeniom, firma Consolidated zaprojektowała i po raz pierwszy oblatała PBY-5a w 1939 roku z chowanym podwoziem zamontowanym bezpośrednio między 2 belkami nośnymi pod skrzydłami. Dzięki tej nowej zdolności do lądowania na lądzie Catalina została wykorzystywana w ERS (Eskadrach Ratownictwa Medycznego), pełniącymi rolę przewożących drogą powietrzną osieroconych załóg bombowców, takich jak te z zestrzelonego B-29-A-BN.
Po wojnie Cataliny w czasie pokoju zostały przystosowane do użytku cywilnego, niezależnie od tego, czy były to zwykłe loty, czy zadania awaryjne, takie jak gaszenie pożarów. W grze samolot tak samo, jak w rzeczyswistości, jest bardzo powolny, ale posiada ogromną liczbę uzbrojenia, co odzwierciedla jego liczne role, jakie odegrał podczas II wojny światowej, a przy swojej Klasyfikacji Bitewnej jest w stanie przyjąć ogromną liczbę trafień, zanim w końcu zostanie zestrzelony.
Właściwości pilotażowe
Maksymalna prędkość Consolidated PBY-5 w grze wynosi 315 km/h, a zasięg lotu 4100 km. Samolot jest bardzo ociężały w locie i ma problem z rozpędzaniem się oraz wznoszeniem. Mimo to samolot jest bardzo dobry ponieważ jest wytrzymały i ma bardzo dobre rozdysponowanie stanowisk obronnych.
Odczucia graczy
W War Thunder Consolidated PBY-5 przenosi raczej średnie ilości bomb, jednak zapewnia o wiele lepszą obronę i dzięki temu jest bardzo popularny pośród amerykańskich bombowców na pierwszej erze. Niska prędkość samolotu jest tak na prawdę jedną z przyczyn dlaczego samolot jest tak bardzo odporny na ataki ponieważ myśliwce muszą krążyć i nie mogą usiąść na ogonie samolotu lecącego przeciętnie 200 km/h.
Zalety:
-
całkiem dobry udźwig,
-
wytrzymały,
-
potrafi przejmować punkty strategiczne w bitwach morskich,
-
bardzo dobre tylne uzbrojenie obronne z pokryciem półsfer.
Wady:
-
bardzo niska prędkość wznoszenia,
-
mała prędkość maksymalna,
-
brak kół umożliwiających lądowanie na lotnisku (hydroplan, w praktyce da się jedynie delikatnie lądować na lotnisku, ale wymaga to umiejętności).
Podsumowanie
Consolidated PBY-5 to flagowy samolot amfibia amerykańskich sił morskich, który zapewniał bardzo dużo sukcesów swoim zwiadem oraz do dni dzisiejszych zachowały się latające egzemplarze samolotu. Zapraszam wszystkich do podzielenia się uwagami o samolocie i do zobaczenia na polu bitwy w War Thunder. Powodzenia!
Ostatnie wpisy