grynaplus

GRYNAPLUS

Ładowanie...

grynaplus

GrynaPlus

banner-badge

Blog

Znajdują się tu wszystkie artykuły napisane przez naszych użytkowników!

17

kolek132

3 lata temu

Age of History II - recenzja

Wstęp

Age of History II gra wydana 21 listopada 2018 przez "Lukasz Jakowski Games". Jest ona kontynuacją Age of Civilizations I. Gra jest dostępna na urządzeniach z Androidem, iOS oraz Microsoft Windows. 

Pierwsza tura - początki

Po kliknięciu w flagę naszego państwa otwiera się menu. Znajdziemy tam podstawowe informacje: Ekonomia, Podatki, Towary, Badania, Inwestycje, Utrzymanie wojska, Sojusz, Populacja, Technologia, Prowincje oraz wiele innnych. Na wygenerowanych wykresach możemy zobaczyć które kraje zajmują określone miejsce w danej dziedzinie. W prawym górnym rogu znajduje się zapis gry, jednak ona zostanie zapisana w następnej rundzie, oczywiście istnieje auto - save, jednak ręczne zapisywanie jest bardziej bezpieczne. Wracając czym wyższe podatki tym więcej pieniędzy trafi do nas w następnej rundzie a zadowolenie naszych obywateli będzie spadało bądź wzrastało powoli (zależy jaki % podatków ustawimy). Towary lepiej ustawić trochę niżej niż automatycznie przez system, jeżeli towarów będzie za mało nasi obywatele zaczną umierać przez co stracimy w rankingu Populacji. Badania - Zwiększają "Poziom Technologii" dzięki któremu możliwe jest ulepszanie m.in. budynków. Z każdym nowym poziomem technologii otrzymujemy punkt do wydania (większy przychód z podatków, mniejsze utrzymanie wojska itd). Inwestycje zwiększają naszą ekonomię. Utrzymanie wojska jest od razu naliczane przez system (zależy od rządów: komunizm, faszyzm będzie płacić mniej za utrzymanie natomiast takie Miasto - Państwo już więcej).

Prowincje

Kliknąwszy na prowincję naszego państwa wyświetlają nam się zakładki "Przenieś, Rekrutuj, Więcej, Przenieś do". Opcja Rekrutuj służy do rekrutacji wojska (czym więcej obywateli w danej prowincji tym więcej wojska możemy zrekrutować). Przenieś oraz Przenieś do za ich pomocą nasze wojsko wędruje pomiędzy prowincjami (aby wejść na terytorium innego kraju musimy być z nim w sojuszu albo udziela nam dostępu wojskowego), przenieś przesuwa jednostki do najbliższych terenów, natomiast przenieś do ułatwia transport na dalsze zakątki (ustawiamy miejsce w której mają znaleźć się nasi wojownicy i system ustawia najkrótszą trase po której armia będzie podążała do celu. Teraz przechodzimy do bardziej skomplikowanej zakładki czyli "Więcej". Po kliknięcu z lewej strony pokazuje się panel sterowania. Możemy dzięki tej funkcji robić takie rzeczy jak: budować zamki, farmy, kopalnie...; organizować festyny oraz inwestować w ekonomię i wiele innych działań. Jest to wielki plus dla twórcy tego tytułu, rozmaica to grę i jest co robić.

Wojny i sojusznicy

Sojusznicy:

Zawarcie sojuszu pomiędzy państwami umacnia nas w gospodarce. Przykładowo gramy Polską i nagle zaatakuje ze wschodu Rosja, prawda marne szanse w pojedynkę na wygraną, w najlepszym przypadku możemy zyskać kilka prowincji ale tak samo je stracić, w najgorszym scenariuszu musimy poddać i zkapitulować. Teraz ta sama historia jednak Polska jest w sojuszu z Litwą, Ukrainą, Niemcami i Kazachstanem. Zaczyna się wojna, wysyłając prośbę dołączenia do wojny zyskujemy nowe siły. Gra nie jest na tyle zaawanowana aby na przebieg walki miały znaczenie uzbrojenie, posiadane pojazdy, broń, tylko takich 15 żołnierzy polskich pokona 14 żołnierzy przeciwnika. Najlepiej prośbę z sojuszem wysyłać do krajów z:

- Bliskimi granicami

- Dobrymi relacjami (+50)

- Takimi samymi rządami (np. Demokracja - Demokracja)

- Jeżeli kraj jest w jakimś sojuszu z innym państwem musimy mieć dobre relacje z tymi członkami sojuszu.

 

Wojny

Konflikt zbrojny pomiędzy jednym a drugim krajem. My możemy komuś ją wypowiedzieć a ktoś nam (nawet jeżeli jesteśmy w sojuszu a nasze relacje są +100, jednak atak skutkuje usunięciem nas z organizacji). Kolejną opcją dołączenia do wojny jest prośba państw/a sojuszniczego, potwierdzając poprawiamy relację z narodem, który nas o to poprosił (+10), jeżeli odmówimy to dyplomacja na tym ucierpi (-15). Jednym z dziwnego zaprogramowania systemu jest przykład ataku jakiegoś małego państwa z innego kontynentu, bywa to trochę uciążliwe gdyż nie zawsze bot chce przyjąć ofertę rozejmu w której nikt nic nie traci. Klikając pod liczbą rund i datą w u góry na prawej stronie widnieją "statystyki", znajdują się tam obecne wojny, po kliknięciu w jedną z nich zobaczymy która ze stron ma przewagę, ile żołnierzy poległo i ile trwa konflikt.

Droga do przejęcia planety

Tworząc nowy świat mamy nadzieję na serię zwycięstw oraz przejęcie kontroli nad całym światem. Brzmi ciekawie, jednak nie jest to tak łatwe grajc nawet Rosją czy USA. Ja po 700 turach grając Polską zająłem część Rosji, Bałkany, Europę wschodnią i większą część Niemiec. Trzeba liczyć się z tym że gra może się znudzić jeżeli gramy w nią kilka godzin dziennie co utrudnia nam dotarcie do celu. Kolejną przeszkodą są odstępy w kontynentach (o ile zdobędziemy Europę, Azję, Afrykę tak pozostałe części świata będzie trudniej zająć wysyłając żołnierzy przez oceany. Większość osób pomyślała by skoro to tyle trwać to zrzucę bombe atomową i zmuszę ich do kapitulacji, jest to jakaś myśl ale nie w tej grze. 

Scenariusze

Nudne jest trochę granie na automatycznie wygenerowancyh relacjach pomiędzy krajami i tego typu, więc twórca pomyślał o tym i zadbał żebyśmy mogli stworzyć własny scenariusz. Po wybraniu Epoki, bądź jej stworzeniu jesteśmy "artystami", mamy opcję stworzenia własnego kraju, władcy. Wybieramy teren na której nasze przyszłe państwo będzie się rozwijało, w tej opcji rozgrywki deweloper zadbał o szczegóły nawet o tworzenie własnej flagi, nazwy prowincji poziomu technologii oraz innych. Myślę jeśli spędzimy chwilę czasu na ustawieniu sceniariusza iż wszystkie prowincje będą należały do jednego kraju uda się zrealizować cel opisany wyżej - przejęcie władzy nad planetą. 

To że możemy je tworzyć nie oznacza iż nie mamy możliwości zagrania w scenariusz zrobiony przez inną osobę/y. Poradnik do zainstalowania rozwinięcia do gry znajdziemy na youtube. Aktualnie dużą sławą cieszą się jak na te czasy scenariusze związane z 3-cią wojną światową, w której to Rosja z Białorusią atakują państwa należące to sojuszy NATO oraz Ukrainę.

Podsumowanie

Zalety:

+ Dużo rozmaitych funkcji

+ Dobra grafika

+ Niskie wymagania sprzętowe do płnnej rozgrywki

+ Bardzo dobrze i dużo scenariuszy

+ Ogromna ilość języków na które została przetłumaczona gra (Polski też)

+ Niska cena 14 zł 

+ Pozytywne opinie użytkowniów z steam

Wady:

- Niektóre postacie historycze nie są związane z danym wiekiem (przykład Józef Piłsudzki podczas II Wś.)

- Brak aktulizacji (ostatnia z 2019, rok po wydaniu gry

- Na telefonach trudne wychodzenie z menu przez problemy z "X"

Ocena główna: 8,5/10

0 Komentarzy

Ostatnie wpisy