logo

GRYNAPLUS

Ładowanie...

grynaplus
icon-badge

Blog

Znajdują się tu wszystkie artykuły napisane przez naszych użytkowników!

5

ShadeQuester

5 miesięcy temu

Enlisted - Poradnik szybkiego levelowania

Enlisted - nowe dziecko Gaijin Entertainment

Węgierski wydawca z logiem ślimaka znany jest z gier MMO które rewolucjonizują rynek. Do niego należą takie tytuły jak War Thunder i Crossout. W marcu 2021 roku premierę miało Enlisted, najnowszy tytuł ze stajni tego wydawcy. Enlisted to pierwszoosobowa strzelanka w której wcielamy się w dowódcę oddziału, jednak haczyk w tym, że sterujemy jednocześnie wszystkimi członkami zespołu. Ten charakterystyczny element odróżnia tę grę od na przykład konkurencyjnego Hell Let Loose. 

 W czasie rozgrywki możemy kontrolować oddziały składające się z różnych specjalistów takich jak: Szeregowiec, Moździerzowiec, Snajper, Przeciwpancerny, Szturmowiec, Inżynier, Operator Karabinu Maszynowego, Medyk czy Radiooperator. Każda z klas tworzących oddział ma własny charakter i sposób rozgrywki. Do tego należy dorzucić jeszcze możliwość grania oddziałem pancernym (czołgiem) lub lotniczym (samolotem). 

Całość akcji dzieje się na jednej mapie, więc w jednej rozgrywce mamy zarówno bitwę pancerną, lotniczą i przede wszystkim piechoty. To rozwiązanie może kojarzyć nam się z trybem łączącym różne rodzaje bitew z War Thunder. 

Poniżej przedstawię najważniejsze ogólne porady co do tego jak szybko zdobywać doświadczenie kampanii.

Skupienie się na jednym froncie

W grze mamy do wyboru 6 różnych kampanii, a w każdej kampanii dwie grywalne frakcje. Każda frakcja w każdej kampanii ma osobny poziom. Od razu widać, że granie różnych kampanii nie przyniesie nam szybko wysokich poziomów. Oczywiście zachęcam do spróbowania zagrania po jednym meczu w każdej kampanii, ponieważ są dość różnorodne, jeśli jednak ważny dla ciebie jest poziom to skup się na jednej. 

Ja wybrałem Bitwę o Moskwę, ponieważ wśród twórców jest najwyżej oceniana, jest dobrze zbalansowana i w miarę różnorodna (jedynie krajobrazy bywają monotonne). W kampanii mamy wiele map, więc nie ma co się obawiać, że gra będzie powtarzalna.

Wybór frakcji

Tak samo ważne jak wybranie jednej kampanii jest wybranie konkretnej frakcji (ponownie podkreśle, że Oś z Bitwy o Tunezję to "inna" Oś niż w Bitwie o Moskwę czy Stalingrad). Jest to istotne szczególnie na początku kiedy odblokowywujemy istotne klasy. Frakcje są zbalansowane więc nie ma co się obawiać, że wybierze się "gorszą". 

Gdy wybierzemy frakcję którą chcemy levelować polecam usunąć znacznik "play as any side" przy szukaniu meczu. Uniknie to sytuacji, że mimo tego, że chcielibyśmy zagrać ZSRR, wyszukiwarka wrzuci nas do Niemców. 

Zabijanie, czyli z czego jest najwięcej XP

Enlisted to gra taktyczna, w której musimy wykonywać konkretne cele (bronić/atakować punkty). Logiczne byłoby w takim razie, że za wykonywanie zadań będziemy solidnie nagradzani. Niestety realia są inne, zdecydowanie najwięcej doświadczenia zdobywa się po prostu strzelając we wrogów. Przejęcie punktu daje nam 100EXP, a jedno zabójstwo 30-50EXP, w zależności od modyfikatorów. Rozstrzelanie oddziału w środku polu, z bezpiecznej odległości to też łatwiejszy, bezpieczniejszy i przyjemniejszy sposób. Nie oznacza to, że wygranie czy przegranie rundy jest bez znaczenia, natomiast jeżeli chcemy się skupić na doświadczeniu - najlepiej starać się dużo zabijać.

Wiem, że łatwo napisać, ale jest parę rzeczy które można robić aby zabijać więcej.

  1. Zawsze używaj osłon. Na pustym polu nawet NPC mogą cię bardzo łatwo zabić. Domy to idealne bunkry, w których ciężko cię trafić a ty możesz obserwować otoczenie.
  2. Podnoś drugą broń. Karabiny mają niewielkie magazynki, często może się zdarzyć, że wystrzelasz cały clip, a nagle zacznie wybiegać reszta oddziału. Warto mieć broń na daleko i na bliski zasięg, na przykład karabin z lunetą i pistolet maszynowy. Broń wypada z martwych wrogów i sojuszników (lepiej podnosić tą z sojuszników, bo można wtedy uzupełniać amunicję w składzie). Wystarczy popatrzeć na upuszczoną broń (lub na ciało poległego, jeśli broń jest pod nim) i przytrzymać F. A, i pamiętaj, że inni gracze mogą mieć lepszą broń niż ty!
  3. Wychylaj się. Używaj kucania aby schować się zaraz po oddaniu strzału, gdy postać przeładowywuje pocisk w komorze, lub broń ma niską szybkostrzelność. Używaj Q i E aby wychylać się, na przykład stojąc we framudze drzwi lub oknie.
  4. Nie strzelaj do celów które są poza twoim zasięgiem. Zasięg broni nie jest ograniczony, ale na dalekie dystanse coraz trudniej trafić; rozrzut broni robi swoje, a czas przelotu pocisku ciężko skalkulować biorąc pod uwagę ping z serwerem. Strzelanie w kierunku wrogich NPC zwraca na ciebie ich uwagę, i mogą zacząć strzelać nawet z drugiego końca mapy. 
  5. Oddziałem steruje gracz. Musisz brać to pod uwagę, ale też sam z tego korzystaj. Gdy znajdziesz bezpieczne miejsce (np. jakiś dom), każ zostać swojemu oddziałowi naciskając X. Sam prowadź akcję, nie angażując reszty oddziału - w ten sposób gdy umrzesz, będziesz mógł szybko odrodzić się jako inny członek grupy. Pamiętaj aby nie odchodzić za daleko od miejsca gdzie wydałeś rozkaz, ponieważ twoi żołnierze będą za tobą podążać. Wróg który cię zabija (o ile nie jest snajperem, lub kieruje pojazdem) będzie podświetlony - wykorzystaj informacje o jego położeniu aby jako inny członek oddziału się zrewanżować. Wrodzy gracze będą robić to samo, więc miej to na względzie.
  6. Słuchaj. Warto grać z dźwiękiem (nie tylko dla epickiej czołówki na początku meczu, ale również dlatego, że przeciwnicy bardzo głośno chodzą. Gdy jesteś wewnątrz budynku, z łatwością usłyszysz zbliżającego się wroga.
  7. Lepsza broń = lepsze strzelanie. Do zabicia zazwyczaj wystarczy jeden pocisk z karabinu lub 3-4 z pistoletu maszynowego. Mimo tego bronie w których nie musisz ładować pocisku do komory po każdym strzale dadzą ci dużą przewagę nad wrogami którzy strzelają wolniej. Dobre bronie wymagają wysokiego poziomu, ale możesz je znaleźć na trupach, jeżeli ktoś w drużynie ma już je odblokowane. I statystycznie we wcześniejszych wersjach najwięcej zabójstw było z niemieckiego PM-41. Zrób z tą informacją co uważasz.

 

Oprócz fragowania 

Swoim przyrostom doświadczenia można pomóc w inny sposób niż zabijając hordy przeciwników. Punkty EXP dostajemy, oprócz za przejęcia celów i zabijanie, za: niszczenie wrogich konstrukcji, budowanie i tworzenie posterunków które są używane

Niszczenie wrogich kontrukcji jest proste - najpierw musimy namierzyć wrogą fortyfikację, skrzynkę z amunicją lub posterunek, następnie podchodzimy i trzymamy klawisz J. Za zniszczenia różnych rodzajów budowli otrzymujemy różną ilość punktów doświadczenia, mniej za worki z piaskiem a dużo więcej za posterunki. Niszczenie wrogich punktów spawn ułatwi nam dodatkowo wygranie. Jeżeli jest się odważnym, można pozwolić przeciwnikom się pojawić a potem próbować ich zabić, jednak bez odpowiedniego uzbrojenia to raczej samobójstwo. Wrogie posterunki możemy usłyszeć, ponieważ wydają dźwięki "radiowe", gdy jesteśmy w pobliżu.

 

Menu budowania (otwierane prawym przyciskiem myszy kiedy mamy w ręce młotek)

 

Wznoszenie struktur wymaga odblokowania oddziału inżynieryjnego. Oddział ten odblokowywuje się na odpowiednym poziomie kampanii. W oddziale mamy Inżyniera i podstawowych piechociarzy. Warto zaznaczyć, że tylko Inżynier może budować, więc trzeba trzymać go przy życiu. Po zdobyciu doświadczenia oddziału i zakupieniu w Logistyce drugiego Inżyniera można dodać ich do oddziału więcej. 

Inżynier ma zablokowany drugi slot na broń, ale za to posiada młotek, czyli narzędzie do budowy. Za jego pomocą każdy inżynier może wznieść kilka struktur (tak jak na obrazku powyżej). Więcej opcji można odblokować w ulepszeniach oddziału. Każda ze struktur daje punkty doświadczenia za zbudowanie, a z pomocą niektórych możemy pasywnie dostawać asysty (na przykład po zranieniu kogoś drutem kolczastym). Ilość rzeczy jaką możemy postawić jest ograniczona, i po przekroczeniu limitu ostatnia postawiona rzecz zniknie.

Do zdobywania dużej ilości doświadczenia polecam posterunki, czyli nowe spawn pointy dla naszej drużyny (na mapie mają prostokątną podstawę). Za każdym razem gdy ktoś użyje posterunku postawionego przez nas otrzymujemy 30EXP. W momencie gdy nasz posterunek jest dobrze ustawiony - blisko linii frontu, i jednocześnie na tyle bezpieczny, że przeciwnicy go szybko nie zniszczą, będziemy mogli w łatwy sposób "pasywnie" farmić doświadczenie. 

Umiejscowienie posterunku warto przemyśleć i na przykład ustawiać go; w domach, szczególnie jeżeli mają drzwi w kierunku przeciwnym do linii frontu, na zewnątrz za przeszkodami terenowymi poza zasięgiem wzroku wrogów, za górkami i w dolinach gdzie ciężko go będzie znaleźć. Wystarczająco dobry spawn point, w wyjątkowo ostrej grze, gdzie wiele naszych sojuszników ginie jest w stanie przynieść nam zyski porównywalne z kilkudziesięcioma zabójstwami.

Medale

Medale, czyli osiągnięcia które dostaje się na koniec meczu są bardzo ważnym czynnikiem jeżeli zależy nam na szybkim zdobywaniu doświadczenia. Dają one też dobry powód do tego aby grać różnorodnymi oddziałami. Medale pomnażają nasze zdobyte doświadczenie nawet do 1.6-krotnie, a można je zdobyć często niewielkim wysiłkiem.

Medal jest przyznawany przede wszystkim najlepszemu graczowi w meczu - jeżeli drużyna przeciwna jest słaba, albo składa się w większości z botów, to po prostu zabijając dużo bez problemu możemy otrzymać medal główny. Jeżeli gramy z doświadczonymi graczami, możemy polegać na medalach dodatkowych, za najlepszą grę konkretną klasą. Każda z podklas (również piloci i kierowcy czołgów) ma swój wewnętrzny ranking podczas meczu. Wystarczy, że którąś klasą zagramy lepiej niż inni i otrzymamy mnożnik doświadczenia. Nie ma znaczenia, czy ktokolwiek inny grał tą klasą, czyli jeżeli jako jedyni mamy samolot, to wystarczy, że zdobędziemy jedną asystę i otrzymamy medal. 

W zwiazku z powyższym warto jest mieć drużyny które mają różnorodne klasy, i chociaż przez chwilę zagrać w meczu każdym z 4 oddziałów jakie możemy wystawić. To jest jeden z głównych powodów dlaczego warto inwestować doświadczenie drużynowe w drzewko rozwoju całego oddziału. Tu warto jeszcze wspomnieć, że każdy żołnierz ma indywidualne doświadczenie, i ma znaczenie którym żołnierzem gramy - jeżeli otrzymamy medal to trafia on do żołnierza który wykonał najwięcej pracy, i on otrzymuje więcej indywidualnego doświadczenia.

Podsumowanie

Enlisted to MMO FPS i aspekt shootera jest w nim dominujący, a jeśli chodzi o zdobywanie doświadczenia - kluczowy. Jeżeli chcemy aby nasze zdobywanie poziomów trwało jak najkrócej, musimy dużo zabijać. Pod koniec zaznaczę, że nie ma znaczenia czy zabijamy gracza czy NPC (a niektóre oddziały są także prowadzone przez boty), więc jeśli ktoś jest wystarczająco zdeterminowany, może grać w nietypowych porach i szukać serwerów które są wypełnione botami.

Z tym poradnikiem życzę wszystkim żołnierzom przyjemnego levelowania!

 



0 Komentarzy

© Copyright GrynaPlus.pl 2018-2022