4.Alien: Isolation:
Alien: Isolation to przygodowa gra akcji dla jednego gracza, z naciskiem na elementy skradanki i survival horroru. Gracz kontroluje Amandę Ripley z perspektywy pierwszej osoby i musi eksplorować stację kosmiczną i realizować cele, unikając, przechytrzając i pokonując wrogów.
Cele obejmują aktywację komputerów, zbieranie określonych przedmiotów lub dotarcie do określonego obszaru w grze. Gracz może biegać, wspinać się po drabinach, zakradać się do otworów wentylacyjnych, kucać za obiektami, aby przełamać linię wzroku z wrogami, a także zerkać lub wychylać się, aby uzyskać widok. Gracz ma również możliwość schodzenia pod stoły lub do szafek, aby ukryć się przed wrogami.
5.The Evil Within:
Podczas badania miejsca masowego morderstwa w Beacon Mental Hospital, sierżant policji Krimson City, sierżant Sebastian Castellanos, jego partner Joseph Oda i młodszy detektyw Juli Kidman zostają nagle wrzuceni do nierzeczywistego świata, po usłyszeniu wysokiego dźwięku. Krótko po tym Sebastian zostaje oddzielony od swoich partnerów i zmuszony do ucieczki przed potwornym mężczyzną dzierżącym piłę łańcuchową. Po ponownym spotkaniu z kolegami próbują uciec karetką, podczas gdy Krimson City zostaje zniszczone przez potężne trzęsienie ziemi, które ostatecznie powoduje ich rozbicie. Uwalniając się z wraku, Sebastian wędruje przez ciemne lasy i opuszczone budynki pełne potwornych stworzeń i jest świadkiem pojawienia się oszpeconego mężczyzny w białym kapturze. Sebastian wkrótce spotyka jednego z lekarzy Beacona, Marcelo Jimeneza, który szuka swojego pacjenta, Leslie Withers. Jimenez identyfikuje zakapturzonego nieznajomego, który ich prześladuje, jako Ruvika.
Główny bohater Sebastian Castellanos musi wykorzystać otoczenie i rzeczy, które może znaleźć, aby przetrwać. Świat gry może ulegać przemianom podczas oskryptowanych wydarzeń oraz w wyniku działań gracza, zmiany lokacji i tworzenia nowych ścieżek lub teleportacji gracza do nowych obszarów. Castellanos musi używać przedmiotów medycznych, aby przywrócić zdrowie; niektóre z tych przedmiotów powodują tymczasowe efekty halucynogenne. Zbierając fiolki „Zielonego żelu” ukryte w grze, gracze mogą ulepszać umiejętności Castellanos; więcej amunicji, dodatkowa wytrzymałość i dodatkowe zdrowie to tylko niektóre z ulepszeń.
6.The Last of Us:
The Last of Us to przygodowa gra akcji z elementami grozy rozgrywanej z perspektywy trzeciej osoby. Gracz przemierza postapokaliptyczne środowiska, takie jak miasta, budynki, lasy i kanały ściekowe, aby rozwijać fabułę. Gracz może używać broni palnej, broni improwizowanej i ukrywania się, aby bronić się przed wrogimi ludźmi i kanibalistycznymi stworzeniami zarażonymi zmutowanym szczepem grzyba Cordyceps. Przez większość gry gracz przejmuje kontrolę nad Joelem, mężczyzną, którego zadaniem jest eskortowanie młodej dziewczyny, Ellie, przez Stany Zjednoczone.
Gracz kontroluje również Ellie przez cały zimowy segment gry i krótko kontroluje córkę Joela, Sarę w sekwencji otwierającej. W walce gracz może korzystać z broni dalekiego zasięgu, takich jak karabin, strzelba i łuk, oraz broni krótkiego zasięgu, takich jak pistolet i strzelba krótkolufowa. Gracz może zbierać broń do walki wręcz o ograniczonym użyciu, taką jak rury i kije baseballowe, oraz rzucać butelkami i cegłami, aby odwrócić uwagę, ogłuszyć lub zaatakować wrogów.
Protagonista może ulepszać broń na stołach warsztatowych za pomocą zebranych przedmiotów. Wyposażenie, takie jak apteczki, shivy i koktajle Mołotowa, można znaleźć lub wytworzyć z zebranych przedmiotów. Atrybuty, takie jak wskaźnik zdrowia i szybkość wytwarzania, można ulepszyć, zbierając pigułki i rośliny lecznicze. Zdrowie można doładować za pomocą apteczek.
7.Alan Wake:
Alan Wake jest opisywany przez Remedy jako „umysł psychologicznego thrillera” i „ciało kinowej gry akcji” razem wzięte. W wywiadach twórcy gry utrzymują, że gra nie należy do gatunku survival horrorów. Akcja gry toczy się przede wszystkim w fikcyjnym idyllicznym miasteczku Bright Falls w stanie Waszyngton. Główna rozgrywka toczy się w różnych obszarach Bright Falls – takich jak las, park narodowy czy farma – w nocy; są one przerywane spokojniejszymi, nie bojowymi sekwencjami ustawionymi w ciągu dnia. Gracz kontroluje tytułowego bohatera Alana Wake'a. W grze „ciemność” obejmuje ludzi, zwierzęta i przedmioty. Ci wrogowie, nazwani „Schwytani”, to mordercze cienie, które atakują Wake, dzierżąc własną broń, od młotków i noży po łopaty i piły łańcuchowe. Różnią się szybkością, rozmiarem i ilością obrażeń, które mogą zadawać, a niektóre mogą teleportować się na krótkie odległości. Oprócz Schwytanych gracz musi walczyć ze stadami opętanych kruków i animowanych przedmiotów. Gdy wrogowie są blisko, Alan może wykonać kinowy manewr uniku w zwolnionym tempie.
(Oryginalna jednym słowem)
8.Amnesia: The Dark Descent:
Amnesia: The Dark Descent to pierwszoosobowa gra przygodowa z elementami survival horroru. Gracz przejmuje kontrolę nad Danielem, który musi poruszać się po zamku Brennenburg, unikając rozmaitych niebezpieczeństw i rozwiązując zagadki. Rozgrywka zachowuje interakcję z fizycznymi obiektami stosowaną w serii Penumbra, pozwalając na łamigłówki oparte na fizyce i interakcje, takie jak otwieranie drzwi i naprawianie maszyn. Mniejsze przedmioty można przechowywać w menu ekwipunku, podczas gdy większe przedmioty można podnieść, przytrzymując przycisk myszy i naciskając lub ciągnąc mysz. Przedmiotami, takimi jak drzwi lub dźwignie, można manipulować za pomocą myszy w sposób imitujący poruszanie wspomnianym przedmiotem. Poziom trudności gry można dostosować przed jej rozpoczęciem, ale nie można go zmienić po rozpoczęciu gry.
9.Until Dawn:
Until Dawn to interaktywny dramat, w którym gracze przejmują kontrolę nad ośmioma młodymi dorosłymi, którzy muszą przetrwać w Blackwood Mountain, dopóki nie zostaną uratowani o świcie.
Rozgrywka to przede wszystkim połączenie przerywników filmowych i eksploracji z perspektywy trzeciej osoby. Gracze kontrolują postacie w liniowym środowisku i znajdują wskazówki i przedmioty. Gracze mogą również zbierać totemy, które dają graczom przewidywanie tego, co może się wydarzyć w narracji gry. System w grze śledzi wszystkie wskazówki fabularne i sekrety, które odkryli gracze, nawet podczas wielu rozgrywek. Sekwencje akcji zawierają głównie zdarzenia o krótkim czasie (QTE). Jeden rodzaj QTE polega na ukrywaniu się przed zagrożeniem przez trzymanie kontrolera tak nieruchomo, jak to możliwe, gdy pojawi się monit „Nie ruszaj się”.
10.Resident Evil 4:
Resident Evil 4 to trzecioosobowa strzelanka survival horror opracowana przez Capcom Production Studio 4 i wydana przez Capcom. Pierwotnie został wydany na GameCube w 2005 roku. Gracze kontrolują agenta specjalnego rządu USA Leona S. Kennedy'ego, który zostaje wysłany z misją ratowania córki prezydenta USA, Ashley Graham, która została porwana przez sektę.