grynaplus

GRYNAPLUS

Ładowanie...

grynaplus

GrynaPlus

banner-badge

Blog

Znajdują się tu wszystkie artykuły napisane przez naszych użytkowników!

16

Beginnerx

3 lata temu

Omówienie i recenzja Enlisted

Enlisted to pierwszoosobowa strzelanka z dużym oddziałem wojsk, stworzona przez Darkflow Software (CRSED FOAD) i wydana przez Gaijin Entertainment (War Thunder, Crossout).

 

Podstawowym założeniem Enlisted jest możliwość kontrolowania oddziału żołnierzy, a nie pojedynczego gracza, który walczy z innymi oddziałami graczy. Urodzony z kampanii crowdfundingowej 2016 Enlisted uruchomił swój dostęp do wersji beta na początku 2021 roku z postępem ścieżki do budowania dodatkowej zawartości do pełnego wydania. Dzięki temu, że gracze mogą kontrolować jedną osobę w swoim oddziale i przełączać się do innych w razie potrzeby, nie będziesz już musiał rozglądać się za specjalistą od czołgów w swojej drużynie, ponieważ będziesz mógł go zabrać ze sobą do własnego oddziału.

Oferując takie doświadczenie Enlisted skupia się na realistycznej rozgrywce opartej na erze II Wojny Światowej. Oznacza to, że gracze mogą spodziewać się realistycznych lokacji i broni, podczas gdy mechanicznie znajdziesz szybki czas do zabicia i mało przebaczenia na froncie bitwy. Te lokacje są uchwycone w różnych kampaniach, z 4 planowanymi w najbliższym czasie (2 w momencie uruchomienia bety): Bitwa o Moskwę, Inwazja w Normandii, Bitwa o Tunezję i Bitwa o Berlin, pozwalając graczom dowodzić radzieckimi, brytyjskimi, amerykańskimi i niemieckimi siłami w zróżnicowanym środowisku. Starannie przygotowane pola bitew są dokładne pod względem geograficznym i połączone z mundurami oddziałów, punktami orientacyjnymi i liniami frontu, aby oddać historycznie wierne pola bitew.

Darkflow Software było bardzo aktywne przez cały czas trwania zamkniętej i otwartej bety Enlisted, aktualizując ją mniej więcej 4 razy w miesiącu wraz z drobnymi poprawkami, a także porzucając grę mniej więcej co 60 dni.

W związku z tym spodziewam się, że pod koniec 2022 roku Enlisted przejdzie na dwutygodniowe poprawki błędów i kwartalne aktualizacje zawartości, przyjmując model usługi na żywo podobny do innych tytułów free2play, takich jak Fortnite Battle Royale, Rogue Company i Apex Legends. Enlisted jest obecnie dostępne na PC (Gaijin.Net), PlayStation 4, Playstation 5, Xbox One i Xbox Series X|S. Co ciekawe dla użytkowników komputerów PC, Gaijin Entertainment nie zdecydowało się na wydanie Enlisted na żadnym z większych portali sklepowych dla PC, takich jak Steam czy Epic Game Store, zamiast tego decydując się na wydanie na własnym launcherze. Podczas gdy prawdopodobne jest, że Enlisted znajdzie swoją drogę do Steam lub Epic Game Store w przyszłości, deweloperzy nie ujawnili swoich planów w tym zakresie.

Enlisted oferuje wsparcie crossplay pomiędzy PC (Gaijin.Net), PlayStation 4, Playstation 5, Xbox One i Xbox Series X|S. Niestety gra nie posiada cross-progresji, co oznacza, że gracze nie są w stanie przenieść swoich postępów na inne platformy. Istnieje jednak progresja międzypokoleniowa, co oznacza, że posiadacze konsol 8. generacji (PlayStation 4/Xbox One) mogą swobodnie grać na konsolach 9. generacji z tej samej rodziny konsol bez konieczności zaczynania od zera. Ani Darkflow Software, ani Gaijin Entertainment nie podało żadnych informacji na temat tego, jak wiele osób gra w Enlisted. Wiadomo jednak, że baza graczy jest wystarczająco duża, by wspierać niemal natychmiastowy matchmaking, nawet poza godzinami szczytu, więc najwyraźniej gra ma się dobrze.

Enlisted wykorzystuje system dobierania graczy według lokalizacji geograficznej, jednak w przeciwieństwie do większości współczesnych strzelanek nie wykorzystuje systemu dobierania graczy na podstawie umiejętności, co oznacza, że gracze na poziomie 1, w teorii, mogą być dobierani przeciwko profesjonalnym graczom na maksymalnym poziomie. Nie jest to system idealny, ale gracze, którzy się do niego przyłożą, będą mogli w znaczący sposób przyczynić się do rozwoju swojej drużyny.

Freemium to jedynie model biznesowy, który ma sens w przypadku nowych tytułów z gatunku battle IP na dużą skalę, wprowadzanych na rynek w 2021 roku i później; podczas gdy długoletnie franczyzy, takie jak Battlefield i Battlefront, mają bazę fanów wspierającą wydania detaliczne, nowicjusze w tym gatunku muszą wchodzić na poziom, na który każdy może sobie pozwolić.

Ten model biznesowy sprawił, że PlayerUnknown Battlegrounds (niegdyś największa gra Battle Royale na świecie) została wyprzedzona przez Fortnite Battle Royale i Call of Duty Warzone w gatunku Battle Royale, a już teraz jej niepewna trzecia pozycja jest zagrożona przez Apex Legends, które rozwija się z każdym kolejnym sezonem. Model freemium przynosi korzyści wszystkim, zarówno graczom, jak i deweloperom, którzy czerpią korzyści z ogromnej i zaangażowanej społeczności, Enlisted wygląda nie inaczej i może stać się poważną konkurencją dla serii Call of Duty i Battlefield, jeśli DarkFlow Studio i Gaijin Entertainment odpowiednio pokierują następnymi 24 miesiącami. Niestety Enlisted obraca się wokół sprzedaży jednostek i broni, z których wiele jest znacznie lepszych niż cokolwiek dostępnego za darmo w grze. Nawet jeśli równie potężna jednostka lub broń jest dostępna w grze, podlega ona ogromnemu RNG i grindowi, co skutkuje miękkim paywallem, który zapewnia płatnym graczom wyraźną przewagę nad darmowymi.Podczas gdy gracze otrzymują hojną ilość różnych walut w grze (niektóre z nich mają wiele subwalut), gracze, którzy nie mają zbyt dużo czasu wymaganego do odblokowania najlepszych broni i jednostek, będą kuszeni do zakupu premium squadów. Problem ze sprzedażą oddziałów premium polega na tym, że reprezentują one dziesiątki godzin harówki dla przeciętnego gracza, co oznacza, że gracz z dużym dochodem do dyspozycji będzie w stanie "kupić sobie drogę na szczyt", co według wszelkich rozsądnych standardów jest definicją pay2win. Chociaż nie jest to całkowicie pay2win, Enlisted jest bardzo blisko tej granicy, a czasami ją przekracza.Studio DarkFlow dołożyło wszelkich starań, aby każda broń, budynek, pojazd i mundur były tak autentyczne, jak to tylko możliwe; przemierzając ogromne mapy, często jestem pod wrażeniem tego, jak szczegółowe są pozornie banalne elementy. Deweloperzy są wyraźnie dumni ze swojej pracy, i powinni być; oferowanie map tej skali przy jednoczesnym wsparciu fizyki przenikania pocisków i zniszczalnych środowisk nie jest łatwym zadaniem, a zrobienie tego przy jednoczesnym zapewnieniu, że mapa działa dobrze i jest przyjemna dla oka, to coś zupełnie innego.Enlisted może być początkiem zupełnie nowego podgatunku, który wprowadza elementy gry fabularnej opartej na zabawie i zarządzaniu oddziałem do pierwszoosobowej strzelanki o zasięgu militarnego symulatora. Możliwość wyboru pojedynczych żołnierzy z oddziałów i dostosowywania ich osobistego ekwipunku to coś, czego nie dostaniemy w gatunku FPS; jest to coś, co częściej można zobaczyć w grach fabularnych dla jednego gracza. Dowodzenie oddziałem żołnierzy pozwala graczom na samotne stawianie czoła celom lub skoordynowane ataki wraz z innymi graczami, a dodatkowe ciała na polu walki sprawiają, że bitwy są zarówno wciągające, jak i satysfakcjonujące.W przeciwieństwie do bardziej tradycyjnych strzelanek, w grze aktywnie zachęca się do rozbijania obozów; dobrze zorganizowana obrona jest w końcu równie ważna jak silny atak. W jednym z moich pierwszych meczów moja drużyna została pokonana w drodze do ostatniego celu i wyglądało na to, że przegra bitwę. Walczyliśmy długo i ciężko, aby obronić każdy z poprzednich celów, wykorzystując budynki i teren, aby spowolnić postępy wroga, ale to właśnie tutaj, na naszej ostatniej linii obrony, walczyliśmy najciężej. Gracze, którym skończyła się amunicja, walczyli za pomocą noży. Zabieraliśmy broń zarówno poległym przyjaciołom, jak i wrogom. Trzy razy prawie nas wyparto, zanim w końcu udało nam się zabezpieczyć cel. To była wciągająca, angażująca, i satysfakcjonująca bitwa.

Rozgrywanie kampanii pozwala graczom poczuć namacalną formę progresji; odblokowywanie nowych jednostek, pojazdów i broni jest świetne, dopóki nie przestanie. W tej chwili progresja jest jak najbardziej na miejscu, ale nie mogę oprzeć się wrażeniu, że w końcu Enlisted będzie musiało utrudnić zdobywanie odblokowań, ponieważ tytuł freemium zależy od długoterminowego zaangażowania, a mówiąc szczerze, od zakupów w sklepie, aby zapewnić sobie dalsze przetrwanie. Mam nadzieję, że tak się nie stanie i chciałbym zobaczyć, że kadencja odblokowania pozostanie tak jak teraz, ale nie widzę tego w dłuższej perspektywie. Realistyczny FPS, taki jak Enlisted, nie ma szerokiego wyboru możliwych przedmiotów kosmetycznych do sprzedaży, w przeciwieństwie do innego tytułu studia DarkFlow na tym samym silniku (CRSED: F.O.A.D), gdzie prawie każda skórka lub przedmiot kosmetyczny "pasowałby" ze względu na dziwaczną narrację i ustawienie tytułu. Jest tylko tyle projektów jednostek, ile jest możliwe w autentycznej scenerii WW2, i prędzej czy później, Enlisted będzie musiało się zmienić, jeśli ma nadzieję pozostać opłacalne finansowo, gdy każda unikalna kombinacja nacji/jednostek WW2 zostanie wyczerpana.

Podczas gdy mniejszym problemem była zamknięta beta Enlisted, gdzie dostęp do zamkniętej bety wymagał zakupu co najmniej jednego składu premium, w otwartej becie istnieje wyraźna przepaść pomiędzy darmowymi i premium składami, a gracze free2play są w bardzo niekorzystnej sytuacji wyjściowej, gdy grają przeciwko składom premium. Choć chciałbym powiedzieć, że wierzę w to, że to się zmieni, to na podstawie niektórych innych tytułów o podobnym zakresie tego samego wydawcy, możemy być świadkami nie tylko kontynuacji tego stanu rzeczy, ale wręcz pogorszenia się go, gdy dodatkowe jednostki premium staną się dostępne do kupienia.

 

Podsumowując Enlisted to świetna gra FPS, którą mogę polecić każdemu. Ma ciekawy pomysł i ekscytujący gameplay w połączenu ze znakomitą grafiką. Mam nadzieję, że będzie miała coraz więcej graczy. Dodatkowo na stronie Grynaplus.pl możecie zdobyć punkty za granie w tą grę. Łącznie do zdobycia jest ich aż 600! Za taką liczbę można już odebrać tańszą nagrodę, taką jak np. skin do CS:GO czy losowy klucz. 

0 Komentarzy

Ostatnie wpisy