GRYNAPLUS
Ładowanie...
Znajdują się tu wszystkie artykuły napisane przez naszych użytkowników!
Portal to innowacyjna gra logiczna wywodząca się bezpośrednio z darmowej gry Narbacular Drop stworzonej przez grupę studentów. Młodzi programiści znaleźli pracę w Valve a podczas pracy nad drugim dodatkiem do Half Life 2 mieli okazję rozwijać i ulepszać pomysły ze swojego starego projektu – dając sobie szansę na wprowadzenie na rynek jednej z najciekawszych gier 2007 roku.
Gracze wcielają się w Chell – młodą kobietę o niepewnej przeszłości która otrzymała wątpliwy zaszczyt przetestowania najnowszego osiągnięcia Aperture Science – technologii pozwalającej na teleportację. Chell niczym szczur laboratoryjny zmuszony jest przez dziewiętnaście specjalnie zaprojektowanych poziomów y odzyskać utraconą w mrocznych okolicznościach wolność i skosztować obiecanego mu tajemniczego ciasta. Przez całe doświadczenie będzie jej towarzyszył tylko zimny kobiecy głos (z wyjątkiem jednego poziomu gdzie dołączy do niej milczący ale oddany towarzysz) który udaremnia wszelkie przemian pokonywanie przeszkód i chwalenie jej za osiągnięcia - wszystko to z ciężkim dawka ironicznego humoru czasem mrocznego ale zawsze humoru. Miłą niespodzianką jest to że portalowa fabuła jest sprawnie i solidnie rozwinięta choć gra ze względu na przynależność do tego gatunku może w ogóle obejść się bez fabuły. Przedstawiona historia toczy się w realiach świata HL i dość nieoczekiwanie rozwija się w późniejszych etapach gry - co widać najdobitniej.
Gra opiera się przede wszystkim na wykorzystaniu tytułowego portalu umożliwiającego teleportację z jednej lokacji do drugiej otwieranego za pomocą urządzenia Chell. Ay rama działała musi mieć wejście i wyjście (to potoczne nazwy ponieważ rama działa w obie strony - po wejściu do wyjścia przechodzi się przez wejście) które można "zastrzelić". z dowolnej odległości ale tylko na płaskich stałych powierzchniach (a nie na wszystkich). Gracz może „przejść” przez portal lub przenosić różne drobne przedmioty podczas gdy przedmioty „wychodzące” z portalu zachowują pęd i kierunek pędu jaki mieli w momencie „wchodzenia”. szybko spadające przedmioty). Gracze mogą otwierać tylko jeden portal na raz. Chociaż zasady działania portali nie są szczególnie trudne do uchwycenia (chociaż moje prymitywne wyjaśnienia mogą sprawiać inne wrażenie) pełne zrozumienie wszystkich możliwych sposobów korzystania z portów wymaga czasu wysiłku i co najważniejsze wyobraźni przestrzennej.
Twórcy doskonale zdawali sobie z tego sprawę podczas projektowania gry - większość poziomów początkowo miała po prostu pokazać graczom czym są
i jak mogą to zrobić a jest o wiele więcej. po drugiej stronie otchłani opuść klatkę piersiową na wieżyczkę (wisząc bardzo grzecznie i przyjaźnie) uważaj na plecy wykonuj niesamowite długie skoki (nogi) Chell został wzmocniony specjalnymi "sprężynami" które pochłaniają siłę każdego upadku) i wiele innych rzeczy które nie zawsze są praktyczne.
Przejście czterech ostatnich etapów trudności będzie wymagało nie tylko logicznego myślenia (czasem szybkiego logicznego myślenia) i poprawnego korzystania z portali ale także refleksu i pomysłowości - to wydaje się oczywiste ponieważ gracz musi przedzierać się przez kompleks badawczy aby zaobserwować to z pierwszego ludzkiego punktu widzenia. Zręcznościowy aspekt gry jest na tyle rozbudowany że Portal jest ekscytującą i ekscytującą grą będąc jednocześnie idealnym uzupełnieniem dobrze zaprojektowanych i rygorystycznych łamigłówek logicznych.
Oprawa graficzna gry wygląda ładnie choć dość monotonnie. Laboratoria laboratoryjne wyglądają tak jak powinny - jednakowo zimne i puste. W komentarzach dołączonych do gry można usłyszeć jak twórcy wyjaśniają że choć pierwotnie zamierzali urozmaicić wygląd poziomów i wypełnić grę różnymi przedmiotami jak Half Life zrezygnowali jednak z tego pomysłu nie chcąc rozpraszać graczy. Trudno nie zaakceptować tego wyjaśnienia. Nie ma też fajerwerków graficznych poza możliwością patrzenia przez otwarty portal co czasami daje spektakularne rezultaty. Sterylny projekt może się podobać ale nie musi ale tworzy specyficzny klimat który idealnie wpisuje się w fabułę Portalu. Jednak te efekty i rozwiązania mają swoje miejsce w grze któremu nie można nic zarzucić – Responsible Source jeden z najlepszych kierowców na rynku
Z podobnego powodu dźwięk gry utrzymany jest w równie minimalistycznej stylistyce. W kompleksie badawczym nie ma miejsca na krzyki wrogów klikanie roni śpiew ptaków i dudniące eksplozje. Nieustającym wysiłkowi intelektualnemu gracza nie towarzyszy jednak cisza - skrzyń słychać odgłos spadającego na podłogę metalu drzwi otwierają się z sykiem kanalizacji portale otwierają się z głośnym łoskotem.Odgłosy satysfakcji nie do opisania ez onomatopei wieży wypowiada grzeczne i przyjazne słowa ognie a tajemnicza istota nadzoruje to doświadczenie dając Chell paskudne słowo z każdym ruchem. To wystarczy. Subtelna muzyka elektroniczna tworzy ścieżkę dźwiękową podkreślającą tajemniczą atmosferę gry która nie zapada w pamięć (poza piosenką wykorzystaną w napisach końcowych gry) ale też nie umniejsza gry.
Jedynym ograniczeniem Portalu jest jego długość. Rozwiązanie wszystkich problemów jakie miała Chell zajęło tylko kilka godzin – tak niewielu. Na szczęście po zakończeniu gry odblokowywane są dwa kolejne tryby rozgrywki pozwalające na powtórzenie sześciu trudniejszych poziomów w nieco innych warunkach.
W pierwszym trybie gracz musi ukończyć określony poziom w określonym czasie korzystając z ograniczonej liczby portali lu ukończyć minimalną liczbę poziomów. Zmusza to graczy do szukania nowych mniej oczywistych rozwiązań wcześniej rozwiązanych łamigłówek zapewniając jednocześnie mnóstwo rozrywki.
Drugi try nie ma takich samych wymagań ale poziomy które oferuje zostały zmienione aby znacznie zwiększyć poziom trudności. Przechodzenie przez kolejne etapy w tym trybie jest wyczynem błyskawicznym gdyż wymaga nie tylko intensywnego myślenia ale także perfekcyjnie precyzyjnego wykonania szeregu czynności w ściśle określonym czasie – co może być bardzo denerwujące.
Możesz także przedłużyć zabawę z portalem osiągając poziomy stworzone przez fanów gry. Obecnie w Internecie krążą ich dziesiątki a niektóre są na bardzo wysokim poziomie. Niektórzy nawet zastosowali rozwiązania o których nie pomyśleli w Valve przykładem jest tutaj świetna i wymagająca mapa Daryla Brugnera projektanta poziomów pracującego dla Betsy (twórcy serii Elder Scrolls).
Portal to niesamowita wyrafinowana i wymagająca gra logiczna. Nawet jeśli nie jesteś fanem tradycyjnych łamigłówek komputerowych powinieneś odwiedzić chociażby po to w niedalekiej przyszłości dowiedzieć się więcej o innowacyjnej (i szalenie zabawny) mechanice wykorzystania w nowych grach jest wiele głównie zorientowane na akcję tytuły firmy Valve. Niestety portal można kupić tylko w ramach pakietu Orange Box (w skład którego wchodzą również Half Life 2 Volume One Volume Two Team Fortress) lub drogą elektroniczną (rozwiązanie umiarkowanie opłacalne).
Plusy:
solidne wykonanie
możliwość pobrania większej ilości map
Minusy:
dostępne tylko w pakietach lub w wersji elektronicznej
0 Komentarzy
kontakt@grynaplus.pl